Sunday, January 10, 2010

PARLIMEN MAHASISWA


Seperti yang umum ketahui, pada 7 Januari yang lalu,YDP MPP USM telah menyerahkan Kertas Cadangan Parlimen Mahasiswa USM kepada YB Dato' Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia. USM telah meminda Perlembagaan Universiti dan telah memasukkan Parlimen Mahasiswa ke dalam perlembagaan baru tersebut.

Menurut Mohammad Shafiq Bin Abdul Aziz, parlimen mahasiswa adalah satu platform untuk memperluaskan lagi skop mahasiswa supaya mahasiswa boleh bersuara. Penyekatan suara mahasiswa sebelum ini adalah disebabkan ketiadaan satu platform yang menyeluruh untuk mahasiswa bersuara. Dengan adanya parlimen mahasiswa, suara dari semua peringkat baik dari MPP, desasiswa-desasiswa, persatuan dan kelab akan dapat didengari dan yang paling penting suara mahasiswa diiktiraf oleh universiti.

Saudara Shafiq juga telah dijemput untuk membincangkan Proposal Parlimen Mahasiswa yang telah diserahkan kepada Dato' Saifuddin Abdullah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi di Astro Awani pada hari Isnin yang lalu (11 Januari), jam 8.15 malam.

~Tahniah diucapkan kepada MPP Pro-Aspirasi dibawah pimpinan saudara Shafiq~


No comments:

Post a Comment